TREND | 2016 | NO SOCIAL WASTE

De wereldbevolking is sterk toe aan het nemen en als dit zo blijft zullen we in 2050 met 9 miljard mensen op deze aardbodem leven. Dat betekent dat we 1/3e meer monden zullen moeten voeden. Een groot probleem wat zal ontstaan is voedseltekort. Door de klimaatveranderingen, milieuvervuiling en het laten uitsterven van onze grondstoffen zal er een te kort komen aan voeding. Boeren en plantages kunnen de vraag niet meer aan, en fabrieken kunnen niet alles ontwikkelen (Berkx, 2015). Er zullen dus grote maatregelen genomen moeten worden, willen we dit probleem kunnen doorstaan. (National Geographic, 2015).  Mensen willen steeds meer bezuinigen, dit niet alleen door de economische crisis maar ook omdat we dus steeds bewuster denken over onze leefwereld. We moeten nog een lange tijd leven op deze aardbol en op de manier hoe wij nu consumeren is dat over een paar jaar niet meer mogelijk. Er moet een verandering plaatsvinden. We verspillen veel  te veel voedselproducten en dat moet stoppen.

We gaan steeds creatiever denken over ons afval. 357fd93f62fbcaa403b2befc675f6deeEr zijn al te veel jaren voorbij gegaan waarbij we hier niet bewust over hebben nagedacht. We gooien producten en etenswaar weg terwijl het eigenlijk nog bruikbaar is. In supermarkten worden groentes en fruit weggegooid omdat ze niet voldoen aan het ‘schoonheidsideaal’ van de maatschappij, terwijl ze wel eetbaar zijn (Etenswaarheid, 2015). Een wortel met een scheurtje is prima te eten maar toch wordt het weggegooid. In Azië liggen stukken land vol met afval waarvan veel niet eens meer verwerkt kan worden. Buiten dat het heel veel kosten met zich meebrengt is het ook nog eens heel erg slecht voor het milieu (Volkskrant, 2013). Hier moet een oplossing voor komen (Mindervoedselverspilling, 2016).

Door de duurzaamheid en transparantie die is gaan heersen in de maatschappij zijn we veel bewuster gaan nadenken over de manier hoe we leven en eten. We zijn niet alleen gezonder gaan eten maar ook bewuster gaan leven. Dit is vooral gekomen door de transparantie die de laatste jaren steeds belangrijker is geworden  (Reinhoudt, 2016). Consumenten verwachten transparantie en eerlijkheid vanuit de bedrijven en voedselproducenten. Doordat er de laatste tijd veel voedselschandalen openbaar zijn geworden is het eigenlijk een eis geworden vanuit de consument om eerlijkheid te verkrijgen over wat ze kopen en consumeren (Volkskrant, 2014). Er is steeds meer bekend geworden over ons voedsel, niet alleen op het gebied van de ingrediënten die worden gebruikt in voedselproducten maar ook over de productie ervan en wat voor gevolgen dit heeft op het milieu. Zo is de vleesindustrie ontzettend slecht voor het milieu, heeft het een gigantische Co2 uitstoot en heeft veel energie nodig om goed te kunnen verlopen (Kip Andersen, 2014). Dit heeft mensen aan het denken gezet en ervoor gezorgd dat consumenten, bedrijven en de regering actie zijn gaan ondernemen.

4fbf7167761509079eba85df0b133d84

Dat er steeds meer groeiende transparantie is in de voedselindustrie komt bijvoorbeeld door bedrijven zoals de FoodWatch (Foodwatch, 2016), documentaires zoals Cowspiracy (Kip Andersen, 2014) en Taste the Waste (Thurn, 2010) en initiatieven als No Waste Network (No Waste Network, 2016). Zij onderzoeken de voedselindustrie en houden alles in de gaten. Zij streven naar een eerlijke voedselindustrie waarin eerlijkheid, transparantie en flexibiliteit nodig is.

Om voedselverspilling tegen te gaan is er het afgelopen jaar steeds meer interesse gecreëerd op het gebied van supermarketen waar geen verpakkingen nodig zijn (Khan, 2016). Zo zijn er al een paar geopend in Duitsland, Frankrijk en ook in Nederland. Je neemt zelf je doosjes en/of blikken mee en deze kun je vullen met de benodigde voedselproducten in de hoeveelheid die nodig is (De Groene Meisjes, 2015).  Alles in de winkel is gericht op duurzaamheid en geen verspilling. Je kunt gebruik maken van zakken uit de winkel en zelfs deze zijn milieubewust en biologisch afbreekbaar.

De afgelopen jaren zijn de milieubewuste verpakkingen, voeding en ontwikkelingsprocessen enorm gegroeid. Maar ook is de waardering naar de natuurlijke voedselbronnen ook gegroeid, met de gebreken die erbij horen. Het bedrijf Kromkommer heeft voor een grote verandering gezorgd in de Nederlandse voedingssector. Kromkommer heeft namelijk als doel om een verandering teweeg te brengen in de voedselindustrie door de gekke en overgebleven groente te omarmen en deze alsnog te gebruiken in onze maaltijden (Kromkommer, 2015).  Met behulp van deze organisatie zijn bedrijven geïnspireerd geraakt om voedselverspilling tegen te gaan (De Kleine Toekomst, 2016). De Albert Heijn is hier een mooi voorbeeld van. Zij zijn ‘Buitenbeentjes’ gaan verkopen waarbij de misvormde groenten en fruit in een pakket worden aangeboden, tegen een lagere prijs (Albert Heijn, 2015).  Deze trend heeft zich ook verder verspreid in Europa waarbij er speciale supermarkten zijn ontwikkeld die geheel zijn gericht op het verkopen van voedseloverschotten om voedselverspilling tegen te gaan (The Guardian, 2016). 4033a825fab3f1c67782350738323bff

Op politiek niveau is het steeds belangrijker geworden om de bevolking te stimuleren om voedselverspilling tegen te gaan. Zo heeft Frankrijk alle supermarkten verplicht om alle voedseloverschotten te doneren aan liefdadigheidsorganisaties en voedselbanken. Zo wordt er bijgedragen aan het milieu maar ook het welzijn van de bevolking en de ondersteuning van de kwetsbare doelgroepen (The Guardian, 2016). Het is belangrijk dat meer landen in de toekomst gaan volgen om zo voedselverspilling wereldwijd tegen te gaan. Zo zou er in de toekomst geen hongersnood kunnen plaatsvinden.

De trend No Social Waste is voor het eerst bekend geworden bij de Dumpster Divers. Deze groep mensen duiken letterlijk in prullenbakken om zo waardevolle voedselproducten nog te kunnen hergebruiken. Deze Dumpster Divers zijn erg bekend geworden in 2012 en hebben van heel veel mensen de ogen geopend en geïnspireerd om hetzelfde te doen. Ze laten zoal zien hoeveel producten weg worden gegooid en dat houdbaarheidsdata niets hoef te zeggen over de eetbaarheid van voedingsproducten (Tijhoff, 2013). Deze mensen hebben eerst veel ophef gecreëerd in de maatschappij. Mensen konden er met hun hoofd niet bijkomen hoe deze mensen leefden. Door de opkomende transparantie zijn de mensen wel bewuster geworden van de verspilling en schandalen die zich voordoen in de voedselindustrie. Het gevolg is niet dat iedereen de prullenbakken in gaan duiken maar toch zijn er steeds meer consumenten op hun eigen manier gaan zoeken naar een oplossing voor al deze voedselverspillingen (Marks, 2016).

Om deze trend uit te kunnen breiden in de toekomst is het belangrijk dat de kennis over voedselverspilling beter verspreid wordt. Er worden vanuit de overheid veel acties ondernomen en bedrijven zorgen er ook al voor dat binnen de organisatie voedselverspilling tegen wordt gegaan. Alleen is het belangrijk dat de bewustwording verder wordt verspreid bij de consument. De behoefte naar eerlijkheid, transparantie en veiligheid groeit steeds meer maar moet ook in een uitvoerende mate aanwezig zijn. Door in de toekomst initiatieven, evenementen en festivals te organiseren waar er op een creatieve en ludieke manier om wordt gegaan met voedselverspilling zullen de consumenten meer interesse krijgen om de kennis toe te passen in huis. Verder heeft deze trend eigenlijk alleen maar positieve gevolgen voor de maatschappij. We gaan bewuster, creatiever en beter om met onze voeding. Op een lange termijn heeft deze trend positieve gevolgen voor onze wereld en het milieu. Het zal ervoor zorgen dat er minder afval verwerkt hoeft te worden en ook minder uitlaatgassen in de lucht komen. Dit heeft ook voordelen op economisch gebied (Luttikhold, 2015). Dus waarom zouden we hier eigenlijk geen verandering inbrengen?

Bronnen:

Albert Heijn. (2015). Buitenbeentjes. Opgeroepen op 3 25, 2016, van Albert Heijn: http://www.ah.nl/buitenbeentjes

Berkx, J. (2015, 01 24). Expectional foods. Opgeroepen op 11 11, 2015, van lifeasjosie: https://lifeasjosie.wordpress.com/2015/01/24/expectional-foods/

De Architect. (2015, 5 11). Nederlands paviljoen op de world expo 2015. Opgeroepen op 3 20, 2016, van Dearchitect: http://www.dearchitect.nl/nieuws/2015/05/11/nederlands-paviljoen-op-de-world-expo-2015.html

De Groene Meisjes. (2015, 9 25). Verpakkingsvrije winkels. Opgeroepen op 3 25, 2016, van Degroenemeisjes: http://www.degroenemeisjes.nl/verpakkingsvrije-winkels/

De Kleine Toekomst. (2016, 3 10). No waste supermarkt met nieuwe formule. Opgeroepen op 3 25, 2016, van Hetkanwel: http://www.hetkanwel.net/2016/03/07/no-waste-supermarkt-met-nieuwe-formule/

Etenswaarheid. (2015, 1 12). De kromme komkommers van komkommer. Opgeroepen op 3 25, 2016, van Etenswaarheid: https://etenswaarheid.wordpress.com/2015/01/12/de-kromme-komkommers-van-kromkommer/

Expo 2015. (2015). Expo 2015. Opgeroepen op 11 11, 2015, van http://www.expo2015.org/en

Foodwatch. (2016). Dit is Foodwatch. Opgeroepen op 3 25, 2016, van Foodwatch: http://www.foodwatch.org/nl/over-foodwatch/dit-is-foodwatch/

Khan, K. (2016, 2 22). Zero waste grocery story no packaging plastic big name brands. Opgeroepen op 3 26, 2016, van Theplaidzebra: http://www.theplaidzebra.com/zero-waste-grocery-store-no-packaging-plastic-big-name-brands/

Kip Andersen, K. K. (Regisseur). (2014). Cowspiracy [Film].

Kromkommer. (2015). Wie zijn wij. Opgeroepen op 3 26, 2016, van Kromkommer: http://www.kromkommer.com/over-ons/wie-zijn-wij/

Luttikhold, T. (2015, 12 1). Voedselverspilling van kliko naar portomonnee. Opgeroepen op 3 25, 2016, van KHN: https://www.khn.nl/nieuwsberichten/2014/11/blog-voedselverspilling-van-kliko-naar-portemonnee

Marks, O. (2016, 5 9). How Tinder Food Apps and Dumpster-Diving Restaurants Could Help End British Food Waste. Opgeroepen op 5 11, 2016, van Munchies Vice: https://munchies.vice.com/en/articles/how-tinder-food-apps-and-dumpster-diving-restaurants-could-help-end-british-food-waste

Mindervoedselverspilling. (2016). Minder voedselverspilling. Opgeroepen op 3 25, 2016, van Minder voedsel verspilling: http://www.mindervoedselverspilling.nl/

National Geographic. (2015). Feeding 9 billion. Opgeroepen op 11 11, 2015, van National Geographic: http://www.nationalgeographic.com/foodfeatures/feeding-9-billion/

No Waste Network. (2016). Over No Waste Network. Opgeroepen op 3 25, 2016, van Nowastenetwork: http://www.nowastenetwork.nl/over-nowastenetwork/

Reinhoudt, J. (2016). Waarom transparantie. Opgeroepen op 3 25, 2016, van MVONederland: http://mvonederland.nl/transparantie/waarom-transparantie

The Guardian. (2016, 2 23). Eerste supermarkt voor voedseloverschotten geopend in Kopenhagen. Opgeroepen op 3 25, 2016, van De Morgen: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2625846/2016/02/23/Eerste-supermarkt-voor-voedseloverschotten-geopend-in-Kopenhagen.dhtml

The Guardian. (2016, 2 5). Frankrijk eerste land ter wereld dat supermarkten dwingt voedseloverschotten te doneren. Opgeroepen op 3 25, 2016, van Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160205_02111477

Thurn, V. (Regisseur). (2010). Taste the Waste [Film].

Tijhoff, E. (2013, 3 15). Dumpster Diving in Nederland. Opgeroepen op 3 25, 2016, van Esmeralda Tijhoff: http://www.esmeraldatijhoff.nl/dumpster-diving-in-nederland/

Volkskrant. (2013, 6 23). Voedselverspilling op een rij. Opgeroepen op 3 25, 2016, van Nowastenetwork: http://www.nowastenetwork.nl/voedselverspilling-op-een-rij/

Volkskrant. (2014, 3 19). NVWA zorgen toename schandalen. Opgeroepen op 3 25, 2016, van Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/binnenland/22403165/__NVWA__zorgen_toename_schandalen__.html

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: